W Heroes of Might and Magic III jest 28 umiejętności dodatkowych. Każdy heros jest w stanie nauczyć się 8 z nich. Nie wszystkie zdolności mogą być przyswojone przez wszystkich herosów (np. Rycerz kiepsko radziłby sobie z Nekromancją, a Mag nigdy nie nauczy się Taktyki). Każdy heros ma jedną lub dwie domyślne zdolności, które posiada już przy wynajmowaniu. Niektórzy bohaterowie specjalizują się w którejś z nich (np. Ayden - Inteligencja, Sylvia - Nawigacja). Każda umiejętność dodatkowa może być rozwinięta na 3 poziomach (Basic - podstawowy, Advanced - zaawansowany, Expert - expert). Poniżej znajduje się opis wszystkich 28 zdolności na trzech poziomach zaawansowania.
AIR MAGIC - MAGIA POWIETRZA
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Powietrza ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Powietrza z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Powietrza. |
![]() |
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Powietrza z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Powietrza. |
ARCHERY - ŁUCZNICTWO
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 10% rany zadawane przeciwnikom przez twoich łuczników. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 20% rany zadawane przeciwnikom przez twoich łuczników. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 30% rany zadawane przeciwnikom przez twoich łuczników. |
ARMORER - PŁATNERZ
![]() |
PODSTAWOWY - Zmniejsza o 10% rany zadawane twoim jednostkom podczas walki |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zmniejsza o 25% rany zadawane twoim jednostkom podczas walki |
![]() |
EXPERT - Zmniejsza o 50% rany zadawane twoim jednostkom podczas walki |
ARTILLERY - ARTYLERIA
![]() |
PODSTAWOWY - Daje herosowi kontrolę nad ballistą, daje jej dwa strzały oraz 50% szans na zadanie podwójnej ilości ran. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Ballista ma 75% szans na zadanie podwójnej ilości ran. |
![]() |
EXPERT - Ballista za każdym razem zadaje podwójną ilość ran. |
BALLISTICS - BALISTYKA
![]() |
PODSTAWOWY - Daje herosowi kontrolę nad Katapultą. Ma ona 60% szans na trafienie wyznaczonego celu i 50% szans na jego całkowite zniszczenie. Dopóki ściany zamku są całe szanse na trafienie wieżyczek lub mostu są poniżej 60%. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Tak samo jak podstawowy, z tym że Katapulta ma 2 strzały. |
![]() |
EXPERT - Katapulta ma 2 strzały, 75% szans na trafienie wyznaczonego celu, całkowicie niszcząc go. Dopóki ściany zamku są całe szanse na trafienie wieżyczek lub mostu są poniżej 75%. |
DIPLOMACY - DYPLOMACJA
![]() |
PODSTAWOWY - 25% potworów, które normalnie by uciekły przed twoją armią przyłączają się do ciebie. Koszt poddania sie innemu herosowi zmniejsza się o 20% |
![]() |
ZAAWANSOWANY - 50% potworów, które normalnie by uciekły przed twoją armią przyłączają się do ciebie. Koszt poddania sie innemu herosowi zmniejsza się o 40% |
![]() |
EXPERT - 100% potworów, które normalnie by uciekły przed twoją armią przyłączają się do ciebie. Koszt poddania sie innemu herosowi zmniejsza się o 60% |
EAGLE EYE - ORLE OKO
![]() |
PODSTAWOWY - Heros ma 40% szans na przyswojenie sobie czaru poziomu niższego od 3 spośród zaklęć rzucanych przez przeciwnika w czasie walki. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Heros ma 50% szans na przyswojenie sobie czaru poziomu niższego od 4 spośród zaklęć rzucanych przez przeciwnika w czasie walki. |
![]() |
EXPERT - Heros ma 60% szans na przyswojenie sobie czaru poziomu niższego od 5 spośród zaklęć rzucanych przez przeciwnika w czasie walki. |
EARTH MAGIC - MAGIA ZIEMI
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ziemi ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ziemi z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Ziemi. |
![]() |
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ziemi z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Ziemi. |
ESTATES - FINANSE
![]() |
PODSTAWOWY - Daje dziennie 125 złota. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Daje dziennie 250 złota. |
![]() |
EXPERT - Daje dziennie 500 złota. |
FIRE MAGIC - MAGIA OGNIA
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ognia ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ognia z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Ognia. |
![]() |
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ognia z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Ognia. |
FIRST AID - POMOC
![]() |
PODSTAWOWY - Daje herosowi kontrolę nad Namiotem Pierwszej Pomocy, który leczy do 50 punktów trafienia. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Namiot leczy do 75 punktów trafienia. |
![]() |
EXPERT - Namiot leczy do 100 punktów trafienia. |
INTELLIGENCE - INTELIGENCJA
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 25% maksymalną liczbę punktów many. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwieksza o 50% maksymalną liczbę punktów many. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 100% maksymalną liczbę punktów many. |
LEADERSHIP - DOWODZENIE
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 1 morale armii. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 2 morale armii. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 3 morale armii. |
LEARNING - NAUKA
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 5% ilość punktów doświadczenia otrzymywanych przez herosa. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 10% ilość punktów doświadczenia otrzymywanych przez herosa. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 15% ilość punktów doswiadczenia otrzymywanych przez herosa. |
LOGISTICS - LOGISTYKA
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 10% ilość punktów ruchu herosa na lądzie. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 20% ilość punktów ruchu herosa na lądzie. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 30% ilość punktów ruchu herosa na lądzie. |
LUCK - SZCZĘŚCIE
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 1 szczęście armii. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 2 szczęście armii. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 3 szczęście armii. |
MYSTICISM - MISTYCYZM
![]() |
PODSTAWOWY - Regeneruje dziennie 2 punkty many. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Regeneruje dziennie 3 punkty many. |
![]() |
EXPERT - Regeneruje dziennie 4 punkty many. |
NAVIGATION - NAWIGACJA
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 50% ilość punktów ruchu herosa na wodzie. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 100% ilość punktów ruchu herosa na wodzie. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 150% ilość punktów ruchu herosa na wodzie. |
NECROMANCY - NEKROMANCJA
![]() |
PODSTAWOWY - Zwraca 10% zabitych w walce przeciwników jako szkielety. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwraca 20% zabitych w walce przeciwników jako szkielety. |
![]() |
EXPERT - Zwraca 30% zabitych w walce przeciwników jako szkielety. |
OFFENSE - SKUTECZNOŚĆ ATAKU
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 10% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoją armię. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 20% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoją armię. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 30% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoją armię. |
PATHFINDING - ZNAJDOWANIE DROGI
![]() |
PODSTAWOWY - Zmniejsza o 25% stratę punktów ruchu przy poruszaniu się po ciężkim terenie. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zmniejsza o 50% stratę punktów ruchu przy poruszaniu się po ciężkim terenie. |
![]() |
EXPERT - Zmniejsza o 75% stratę punktów ruchu przy poruszaniu się po ciężkim terenie. |
RESISTANCE - ODPORNOŚĆ
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 5% odporność magiczną twoich jednostek. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 10% odporność magiczną twoich jednostek. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 20% odpornośc magiczną twoich jednostek. |
SCHOLAR - NAUKA CZARÓW
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala na wymianę czarów poniżej poziomu 3 pomiędzy herosami. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala na wymianę czarów poniżej 4 poziomu pomiędzy herosami. |
![]() |
EXPERT - Pozwala na wymianę czarów poniżej 5 poziomu pomiędzy herosami. |
SCOUTING - ODKRYWANIE
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 1 hex pole widzenia herosa. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 2 hexy pole widzenia herosa. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 3 hexy pole widzenia herosa. |
SORCERY - TALENT MAGICZNY
![]() |
PODSTAWOWY - Zwiększa o 5% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoje czary. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 10% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoje czary. |
![]() |
EXPERT - Zwiększa o 15% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoje czary. |
TACTICS - TAKTYKA
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala herosowi na rozmieszczenie armii przed walką w promieniu 3 hexów od herosa. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala herosowi na rozmieszczenie armii przed walką w promieniu 5 hexów od herosa. |
![]() |
EXPERT - Pozwala herosowi na rozmieszczenie armii przed walką w promieniu 7 hexów od herosa. |
WATER MAGIC - MAGIA WODY
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Wody ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Wody z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Wody. |
![]() |
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Wody z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Wody. |
WISDOM - MĄDROŚĆ
![]() |
PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów poziomu 3. |
![]() |
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów poziomu 4. |
![]() |
EXPERT - Pozwala na rzucanie wszystkich czarów. |