Oto opis wszystkich artefaktów w Heroes of Might and Magic III. 

Kolumny: 
I - ilustracja artefaktu, 
II - klasa (1 - skarb (treasure), 2 - artefakt o małej mocy (minor), 3 - artefakt o dużej mocy (major), 4 - relikt (relic)), 
III - miejsce w ekwipunku bohatera
IV - nazwa oraz opis działania.

ARTEFAKTY PRZECHOWUJĄCE CZARY
- księga Spell Book (Księga Czarów)
Zapisywane są w niej czary, których uczy się bohater
- przedmioty Spell Scroll (Magiczny Pergamin)
Pergamin zawiera jeden czar, który pojawia się w księdze magii bohatera, jesli ten umieści pergamin w aktywnym ekwipunku.
4 przedmioty Tome of Earth Magic (Księga Magii Ziemi)
Księga pozwala na rzucanie wszystkich czarów magii Ziemi, jeśli jest w aktywnym ekwipunku
4 przedmioty Tome of Air Magic (Księga Magii Powietrza)
Księga pozwala na rzucanie wszystkich czarów magii Powietrza, jeśli jest w aktywnym ekwipunku
4 przedmioty Tome of Water Magic (Księga Magii Wody)
Księga pozwala na rzucanie wszystkich czarów magii Wody, jeśli jest w aktywnym ekwipunku
4 przedmioty Tome of Fire Magic (Księga Magii Ognia)
Księga pozwala na rzucanie wszystkich czarów magii Ognia, jeśli jest w aktywnym ekwipunku
4 przedmioty Spellbinder's Hat (Kapelusz Czarodzieja)
Księga pozwala na rzucanie wszystkich czarów 5 poziomu, jeśli jest w aktywnym ekwipunku
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ZDOLNOŚĆ ATAKU
1 prawa ręka Centaur's Axe (Topór Centaura)
Zwiększa zdolność ataku o +2
2 prawa ręka Blackshard of the Dead Knight (Miecz Martwego Rycerza)
Zwiększa zdolność ataku o +3
2 prawa ręka Greater Gnoll's Flail (Większy Korbacz Bobołaków)
Zwiększa zdolność ataku o +4
3 prawa ręka Ogre's Club of Havoc (Niszczycielska Maczuga Ogrów)
Zwiększa zdolność ataku o +5
3 prawa ręka Sword of Hellfire (Miecz Ognia Piekielnego)
Zwiększa zdolność ataku o +6
4 prawa ręka Titan's Gladius (Gladius Tytana)
Zwiększa zdolność ataku o +12, jednocześnie zmniejszając obronę o -3
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ZDOLNOŚĆ OBRONY
1 lewa ręka Shield of the Dwarven Lords (Tarcza Krasnoludzkich Władców)
Zwiększa zdolność obrony o +2
2 lewa ręka Shield of the Yawning Dead (Tarcza Zionącej Śmierci)
Zwiększa zdolność obrony o +3
2 lewa ręka Buckler of the Gnoll King (Puklerz Króla Bobołaków)
Zwiększa zdolność obrony o +4
3 lewa ręka Targ of the Rampaging Ogre (Tarcza Szalonego Ogra)
Zwiększa zdolność obrony o +5
3 lewa ręka Shield of the Damned (Tarcza Przeklętego)
Zwiększa zdolność obrony o +6
4 lewa ręka Sentinel's Shield (Tarcza Strażnika Niebios)
Zwiększa zdolność obrony o +12, jednocześnie zmniejszając atak o -3
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE MOC CZARÓW
1 tors Breastplate of Petrified Wood (Zbroja ze Skamieniałego Drzewa)
Zwiększa moc czarów o +1
2 tors Rib Cage (Klatka Żebrowa)
Zwiększa moc czarów o +2
2 tors Scales of the Greater Basilisk (Kolczuga z Łusek Bazyliszka)
Zwiększa moc czarów o +3
3 tors Tunic of the Cyclops King (Tunika Króla Cyklopów)
Zwiększa moc czarów o +4
3 tors Breastplate of Brimstone (Zbroja Ognistej Mocy)
Zwiększa moc czarów o +5
4 tors Titan's Cuirass (Pancerz Tytana)
Zwiększa moc czarów o +10, jednocześnie zmniejszając wiedzę o -2
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE WIEDZĘ
1 głowa Helm of the Alabaster Unicorn (Helm Alabastrowego Jednorożca)
Zwiększa wiedzę o +1
2 głowa Skull Helmet (Hełm Czaszki)
Zwiększa wiedzę o +2
2 głowa Helm of Chaos (Hełm Chaosu)
Zwiększa wiedzę o +3
3 głowa Crown of the Supreme Magi (Korona Najwyższej Magii)
Zwiększa wiedzę o +4
3 głowa Hellstorm Helmet (Hełm Piekielnego Sztormu)
Zwiększa wiedzę o +5
4 głowa Thunder Helmet (Hełm Gromu)
Zwiększa wiedzę o +10, jednocześnie zmniejszając moc czarów o -2
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ATAK I OBRONĘ
1 palec Quiet Eye of the Dragon (Oprawione Oko Smoka)
Zwiększa atak i obronę o +1
2 prawa ręka Red Dragon Flame Tongue (Ognisty Język Czerwonego Smoka)
Zwiększa atak i obronę o +2
3 lewa ręka Dragon Scale Shield (Tarcza ze Smoczych Łusek)
Zwiększa atak i obronę o +3
4 tors Dragon Scale Armor (Kolczuga ze Smoczych Łusek)
Zwiększa atak i obronę o +4
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE MOC CZARÓW I WIEDZĘ
1 stopy Dragonbone Greaves (Nagolenniki ze Smoczych Kości)
Zwiększa moc czarów i wiedzę o +1
2 ramiona Dragon Wing Tabard (Płaszcz ze Smoczych Skrzydeł)
Zwiększa moc czarów i wiedzę o +2
3 szyja Necklace of Dragonteeth (Naszyjnik ze Smoczych Zębów)
Zwiększa moc czarów i wiedzę o +3
4 głowa Crown of Dragontooth (Korona ze Smoczych Zębów)
Zwiększa moc czarów i wiedzę o +4
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE WSZYSTKIE WSPÓŁCZYNNIKI
2 tors Armor of Wonder (Zbroja Cudów)
Zwiększa wszystkie współczynniki o +1
3 stopy Sandals of the Saint (Sandały Świętego)
Zwiększa wszystkie współczynniki o +2
3 szyja Celestial Necklace of Bliss (Naszyjnik Boskiej Mocy)
Zwiększa wszystkie współczynniki o +3
4 lewa ręka Lion's Shield of Courage (Tarcza Lwiej Odwagi)
Zwiększa wszystkie współczynniki o +4
4 prawa ręka Sword of Judgement (Miecz Sprawiedliwości)
Zwiększa wsystkie współczynniki o +5
4 głowa Helm of Heavenly Enlightenment (Hełm Boskich Mocy)
Zwiększa wszystkie współczynniki o +6
ARTEFAKTY WPŁYWAJĄCE NA MORALE I SZCZĘŚCIE
1 przedmioty Glyph of Gallantry (Glejt Męstwa)
Zwiększa morale o +1
1 przedmioty Badge of Courage (Order Męstwa)
Zwiększa morale o +1
1 przedmioty Crest of Valor (Herb Męstwa)
Zwiększa morale o +1
1 przedmioty Clover of Fortune (Czterolistna Koniczynka)
Zwiększa szczęście o +1
1 przedmioty Ladybird of Luck (Statuetka Szczęścia)
Zwiększa szczęście o +1
1 przedmioty Cards of Prophecy (Karty Tarota)
Zwiększa szczęście o +1
1 palec Still Eye of the Dragon (Zastygłe Oko Smoka)
Zwiększa morale i szczęście o +1
3 szyja Pendant of Courage (Znak Odwagi)
Zwiększa morale i szczęście o +3
1 przedmioty Spirit of Oppression (Duch Opresji)
Neguje wszystkie modyfikatory do morale na polu walki
1 przedmioty Hourglass of the Evil Hour (Klepsydra Diabelskiej Godziny)
Neguje wszystkie modyfikatory do szczęścia na polu walki
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ZASIĘG WZROKU HEROSA
1 przedmioty Spyglass (Luneta)
Zwiększa zasięg wzroku bohatera o jedno pole
1 przedmioty Speculum (Teleskop)
Zwiększa zasięg wzroku bohatera o jedno pole
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ZDOLNOŚĆ NEKROMANCJI
1 szyja Amulet of the Undertaker (Amulet Grabarza)
Zwiększa zdolność Nekromancji o 5%
2 ramiona Vampire's Cowl (Kaptur Wampira)
Zwiększa zdolność Nekromancji o 10%
3 stopy Dead Man's Boots (Buty Trupa)
Zwiększa zdolność Nekromancji o 15%
ARTEFAKTY WPŁYWAJĄCE NA ODPORNOŚĆ MAGICZNĄ
3 szyja Garniture of Interference (Naszyjnik Odporności)
Zwiększa odporność na magię o 5%
3 ramiona Surcoat of Counterpoise (Opończa Przeciwstawienia)
Zwiększa odporność na magię o 10%
4 stopy Boots of Polarity (Buty Odporności)
Zwiększa odporność na magię o 15%
4 przedmioty Orb of Vulnerability (Kula Osłabienia)
Neguje naturalną odporność na magię wszystkich armii na polu bitwy
3 ramiana Recanter's Cloak (Płaszcz Przeciwstawienia)
Nie pozwala na rzucanie czarów powyżej 2 poziomu
4 przedmioty Orb of Inhibition (Kula Przecistawienia)
Neguje działalność wszystkich czarów na polu walki
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ZDOLNOŚĆ ŁUCZNICTWA (ARCHERY)
1 przedmioty Bow of Elven Cherrywood (Elfi Łuk z Drzewa Wiśni)
Zwiększa zdolność Łucznictwa o 5%
2 przedmioty Bowstring of the Unicorn's Mane (Cięciwa z Grzywy Jednorożca)
Zwiększa zdolność Łucznictwa o 10%
3 przedmioty Angel Feather Arrows (Anielskie Strzały)
Zwiększa zdolność Łucznictwa o 15%
3 przedmioty Golden Bow (Złoty Łuk)
Dzięki niemu armie strzelają z maksymalną skutecznością na każdą odległość i za każdą przeszkodę 
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE ZDOLNOŚĆ SOKOLEGO WZROKU (EAGLE EYE)
1 przedmioty Bird of Perception (Statuetka Poznania)
Zwiększa zdolność Sokolego Wzroku o 5%
1 przedmioty Stoic Watchman (Stoicki Obserwator)
Zwiększa zdolność Sokolego Wzroku o 10%
2 przedmioty Emblem of Cognizance (Emblemat Wiedzy)
Zwiększa zdolność Sokolego Wzroku o 15%
ARTEFAKTY ZMNIEJSZAJĄCE KOSZT PODDANIA SIĘ
3 szyja Statesman's Medal (Medal Męża Stanu)
Zmniejsza koszt poddania się
3 palec Diplomat's Ring (Pierścień Dyplomaty)
Zmniejsza koszt poddania się
3 ramiona Ambassador's Sash (Szarfa Ambasadora)
Zmniejsza koszt poddania się
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE MOBILNOŚĆ HEROSA
2 palce Equestrian's Gloves (Rękawice Jeźdźca)
Zwiększają mobilność herosa na lądzie
2 stopy Boots of Speed (Buty Przyspieszenia)
Zwiększają mobilność herosa na lądzie
3 szyja Necklace of Ocean Guidance (Naszyjnik Nawigatora)
Zwiększa mobilność herosa na morzu
4 głowa Sea Captain's Hat (Hełm Wilka Morskiego)
Zwiększa mobilność herosa na morzu, pozwala przyzywać i niszczyć łodzie oraz chroni przed utratą wojsk w wirach wodnych
ARTEFAKTY TRANSPORTUJĄCE HEROSA NAD PRZESZKODAMI
4 stopy Boots of Levitation (Magiczne Buty Lewitacji)
Pozwalają przelatywać nad wodą pod warunkiem, że startujesz i lądujesz na lądzie
4 ramiona Angel Wings (Skrzydła Anioła)
Pozwalają przelatywać nad przeszkodami terenowymi pod warunkiem, że startujesz i lądujesz na lądzie
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE MOBILNOŚĆ ARMII
1 szyja Necklace of Swiftness (Naszyjnik Przyspieszenia)
Zwiększa mobilność armii na polu walki o 1
3 palec Ring of the Wayfarer (Pierścień Wędrowca)
Zwiększa mobilność armii na polu walki o 1
3 ramiona Cape of Velocity (Płaszcz Zwinności)
Zwiększa mobilność armii na polu walki o 2
ARTEFAKTY ODNAWIAJĄCE PUNKTY MAGII
1 przedmioty Charm of Mana (Magiczny Znak)
Odnawia dziennie 1 punkt many
1 przedmioty Talisman of Mana (Talizman Many)
Odnawia dziennie 2 punkty many
1 przedmioty Mystic Orb of Mana (Magiczna Kula Many)
Odnawia dziennie 3 punkty many
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE DŁUGOŚĆ DZIAŁANIA CZARÓW
1 szyja Collar of Conjuring (Zaklęty Naszyjnik)
Wydłuża działanie czarów o 1 turę
1 palec Ring of Conjuring (Zaklęty Pierścień)
Wydłuża działanie czarów o 2 tury
1 ramiona Cape of Conjuring (Zaklęty Płaszcz)
Wydłuża działanie czarów o 3 tury
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE WYTRZYMAŁOŚĆ (HIT POINTS) ARMII
1 palec Ring of Vitality (Pierścień Żywotności)
Zwiększa wytrzymałość armii o 1
2 palec Ring of Life (Pierścień Życia)
Zwiększa wytrzymałość armii o 1
3 przedmioty Vial of Lifeblood (Fiolka Żywej Krwi)
Zwiększa wytrzymałość armii o 2
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE DZIAŁANIE CZARÓW NISZCZĄCYCH
3 przedmioty Orb of Silt (Kula Żywiołu Ziemi)
Zwiększa o 50% rany zadawane czarami magii Ziemi
3 przedmioty Orb of the Firmament (Kula Firmamentów)
Zwiększa o 50% rany zadawane czarami magii Powietrza
3 przedmioty Orb of Driving Rain (Kula Sztormów)
Zwiększa o 50% rany zadawane czarami magii Wody
3 przedmioty Orb of Tempestuous Fire (Kula Płonącego Ognia)
Zwiększa o 50% rany zadawane czarami magii Ognia
ARTEFAKTY DAJĄCE ODPORNOŚĆ NA SZCZEGÓLNE TYPY CZARÓW
1 szyja Pendant of Dispassion (Amulet Trzeźwego Umysłu)
Daje odporność na czar Berserk (Szaleństwo)
1 szyja Pendant of Holiness (Znak Świętości)
Daje odporność na czar Curse (Klątwa)
1 szyja Pendant of Life (Amulet Życia)
Daje odporność na czar Death Ripple (Fala Śmierci)
1 szyja Pendant of Death (Amulet Śmierci)
Daje odporność na czar Destroy Undead (Odesłanie Martwiaków)
1 szyja Pendant of Free Will (Amulet Wolnej Woli)
Daje odporność na czar Hypnotize (Hipnoza)
1 szyja Pendant of Total Recall (Amulet Pamięci)
Daje odporność na czar Forgetfulness (Aura Zapomnienia)
1 przedmioty Sphere of Permanence (Sfera Stałośći)
Daje odporność na czar Dispel (Odwrócenie Zaklęć)
3 szyja Pendant of Second Sight (Amulet Magicznej Wizji)
Daje odporność na czar Blind (Oslepienie)
3 szyja Pendant of Negativity (Amulet Przeciwstawienia)
Daje odporność na czary piorunów (Lightning Bolt, Chain Lightning)
ARTEFAKTY GENERUJĄCE SUROWCE
3 przedmioty Endless Purse of Gold (Bezdenny Mieszek Złota)
Generuje dziennie 500 sztuk złota
3 przedmioty Endless Bag of Gold (Bezdenna Sakiewka Złota)
Generuje dziennie 750 sztuk złota
4 przedmioty Endless Sack of Gold (Bezdenna Sakwa Złota)
Generuje dziennie 1000 sztuk złota
2 przedmioty Inexhaustable Cart of Lumber (Samonapęłniający się Wóz Drewna)
Generuje dziennie 1 jednostkę drewna
2 przedmioty Inexhaustable Cart of Ore (Samonapęłniający się Wóz Kamieni)
Generuje dziennie 1 jednostkę kamieni
3 przedmioty Everpouring Vial of Mercury (Bezdenny Tygiel Rtęci)
Generuje dziennie 1 jednostkę rtęci
3 palec Ring of Infinite Gems (Pierścień Nieskończonych Bogactw)
Generuje dziennie 1 jednostkę klejnotów
3 ramiona Everflowing Crystal Cloak (Płaszcz Błyszczącego Kryształu)
Generuje dziennie 1 jednostkę kryształów
3 palec Eversmoking Ring of Sulfur (Pierścień Gorejącej Siarki)
Generuje dziennie 1 jednostkę siarki
ARTEFAKTY ZWIĘKSZAJĄCE PRZYROST NATURALNY ARMII
1 plecak Legs of Legion (Nogi Legionisty)
Kiedy heros posiaający ten artefakt znajduje się w mieście, produkcja armii 2 poziomu w tym mieście zwiększa się o 5.
2 plecak Loins of Legion (Lędźwie Legionisty)
Kiedy heros posiaający ten artefakt znajduje się w mieście, produkcja armii 3 poziomu w tym mieście zwiększa się o 4.
2 plecak Torso of Legion (Korpus Legionisty)
Kiedy heros posiaający ten artefakt znajduje się w mieście, produkcja armii 4 poziomu w tym mieście zwiększa się o 3.
3 plecak Arms of Legion (Ramiona Legionisty)
Kiedy heros posiaający ten artefakt znajduje się w mieście, produkcja armii 5 poziomu w tym mieście zwiększa się o 2.
3 plecak Head of Legion (Głowa Legionisty)
Kiedy heros posiaający ten artefakt znajduje się w mieście, produkcja armii 6 poziomu w tym mieście zwiększa się o 1.
INNE ARTEFAKTY
3 przedmioty Shackles of War (Kajdany Wojny)
Kiedy są w aktywnym ekwipunku, nie pozwalają na ucieczkę ani poddanie się żadnemu herosowi uczestniczącemu w walce
- - Pandora's Box (Puszka Pandory)
Można tu znaleźć dosłownie wszystko ;)
- - Grail (Gral)
Po przyniesieniu Grala do dowolnego miasta, wybuduje ono potężną strukturę, dającą ogromną przewagę nad przeciwnikami
MACHINY WOJENNE
- - Catapult (Katapulta)
Niszczy mury zamków
- - Ballista (Ballista)
Strzela we wrogie jednostki
- - First Aid Tent (Namiot Pierwszej Pomocy)
Leczy rany przyjaznych jednostek
- - Ammo Cart (Wóz z Amunicją)
Daje łucznikom nieskończoną ilość strzałów