W Heroes of Might and Magic III jest 28 umiejętności dodatkowych. Każdy heros jest w stanie nauczyć się 8 z nich. Nie wszystkie zdolności mogą być przyswojone przez wszystkich herosów (np. Rycerz kiepsko radziłby sobie z Nekromancją, a Mag nigdy nie nauczy się Taktyki). Każdy heros ma jedną lub dwie domyślne zdolności, które posiada już przy wynajmowaniu. Niektórzy bohaterowie specjalizują się w którejś z nich (np. Ayden - Inteligencja, Sylvia - Nawigacja). Każda umiejętność dodatkowa może być rozwinięta na 3 poziomach (Basic - podstawowy, Advanced - zaawansowany, Expert - expert). Poniżej znajduje się opis wszystkich 28 zdolności na trzech poziomach zaawansowania.

AIR MAGIC - MAGIA POWIETRZA

PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Powietrza ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru.
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Powietrza z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Powietrza.
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Powietrza z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Powietrza.

ARCHERY - ŁUCZNICTWO

PODSTAWOWY - Zwiększa o 10% rany zadawane przeciwnikom przez twoich łuczników.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 20% rany zadawane przeciwnikom przez twoich łuczników.
EXPERT - Zwiększa o 30% rany zadawane przeciwnikom przez twoich łuczników.

ARMORER - PŁATNERZ

PODSTAWOWY - Zmniejsza o 10% rany zadawane twoim jednostkom podczas walki
ZAAWANSOWANY - Zmniejsza o 25% rany zadawane twoim jednostkom podczas walki
EXPERT - Zmniejsza o 50% rany zadawane twoim jednostkom podczas walki

ARTILLERY - ARTYLERIA

PODSTAWOWY - Daje herosowi kontrolę nad ballistą, daje jej dwa strzały oraz 50% szans na zadanie podwójnej ilości ran.
ZAAWANSOWANY - Ballista ma 75% szans na zadanie podwójnej ilości ran.
EXPERT - Ballista za każdym razem zadaje podwójną ilość ran.

BALLISTICS - BALISTYKA

PODSTAWOWY - Daje herosowi kontrolę nad Katapultą. Ma ona 60% szans na trafienie wyznaczonego celu i 50% szans na jego całkowite zniszczenie. Dopóki ściany zamku są całe szanse na trafienie wieżyczek lub mostu są poniżej 60%.
ZAAWANSOWANY - Tak samo jak podstawowy, z tym że Katapulta ma 2 strzały.
EXPERT - Katapulta ma 2 strzały, 75% szans na trafienie wyznaczonego celu, całkowicie niszcząc go. Dopóki ściany zamku są całe szanse na trafienie wieżyczek lub mostu są poniżej 75%.

DIPLOMACY - DYPLOMACJA

PODSTAWOWY - 25% potworów, które normalnie by uciekły przed twoją armią przyłączają się do ciebie. Koszt poddania sie innemu herosowi zmniejsza się o 20%
ZAAWANSOWANY - 50% potworów, które normalnie by uciekły przed twoją armią przyłączają się do ciebie. Koszt poddania sie innemu herosowi zmniejsza się o 40%
EXPERT - 100% potworów, które normalnie by uciekły przed twoją armią przyłączają się do ciebie. Koszt poddania sie innemu herosowi zmniejsza się o 60%

EAGLE EYE - ORLE OKO

PODSTAWOWY - Heros ma 40% szans na przyswojenie sobie czaru poziomu niższego od 3 spośród zaklęć rzucanych przez przeciwnika w czasie walki.
ZAAWANSOWANY - Heros ma 50% szans na przyswojenie sobie czaru poziomu niższego od 4 spośród zaklęć rzucanych przez przeciwnika w czasie walki.
EXPERT - Heros ma 60% szans na przyswojenie sobie czaru poziomu niższego od 5 spośród zaklęć rzucanych przez przeciwnika w czasie walki.

EARTH MAGIC - MAGIA ZIEMI

PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ziemi ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru.
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ziemi z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Ziemi.
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ziemi z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Ziemi.

ESTATES - FINANSE

PODSTAWOWY - Daje dziennie 125 złota.
ZAAWANSOWANY - Daje dziennie 250 złota.
EXPERT - Daje dziennie 500 złota.

FIRE MAGIC - MAGIA OGNIA

PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ognia ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru.
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ognia z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Ognia.
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Ognia z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Ognia.

FIRST AID - POMOC

PODSTAWOWY - Daje herosowi kontrolę nad Namiotem Pierwszej Pomocy, który leczy do 50 punktów trafienia.
ZAAWANSOWANY - Namiot leczy do 75 punktów trafienia.
EXPERT - Namiot leczy do 100 punktów trafienia.

INTELLIGENCE - INTELIGENCJA

PODSTAWOWY - Zwiększa o 25% maksymalną liczbę punktów many.
ZAAWANSOWANY - Zwieksza o 50% maksymalną liczbę punktów many.
EXPERT - Zwiększa o 100% maksymalną liczbę punktów many.

LEADERSHIP - DOWODZENIE

PODSTAWOWY - Zwiększa o 1 morale armii.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 2 morale armii.
EXPERT - Zwiększa o 3 morale armii.

LEARNING - NAUKA

PODSTAWOWY - Zwiększa o 5% ilość punktów doświadczenia otrzymywanych przez herosa.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 10% ilość punktów doświadczenia otrzymywanych przez herosa.
EXPERT - Zwiększa o 15% ilość punktów doswiadczenia otrzymywanych przez herosa.

LOGISTICS - LOGISTYKA

PODSTAWOWY - Zwiększa o 10% ilość punktów ruchu herosa na lądzie.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 20% ilość punktów ruchu herosa na lądzie.
EXPERT - Zwiększa o 30% ilość punktów ruchu herosa na lądzie.

LUCK - SZCZĘŚCIE

PODSTAWOWY - Zwiększa o 1 szczęście armii.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 2 szczęście armii.
EXPERT - Zwiększa o 3 szczęście armii.

MYSTICISM - MISTYCYZM

PODSTAWOWY - Regeneruje dziennie 2 punkty many.
ZAAWANSOWANY - Regeneruje dziennie 3 punkty many.
EXPERT - Regeneruje dziennie 4 punkty many.

NAVIGATION - NAWIGACJA

PODSTAWOWY - Zwiększa o 50% ilość punktów ruchu herosa na wodzie.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 100% ilość punktów ruchu herosa na wodzie.
EXPERT - Zwiększa o 150% ilość punktów ruchu herosa na wodzie.

NECROMANCY - NEKROMANCJA

PODSTAWOWY - Zwraca 10% zabitych w walce przeciwników jako szkielety.
ZAAWANSOWANY - Zwraca 20% zabitych w walce przeciwników jako szkielety.
EXPERT - Zwraca 30% zabitych w walce przeciwników jako szkielety.

OFFENSE - SKUTECZNOŚĆ ATAKU

PODSTAWOWY - Zwiększa o 10% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoją armię.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 20% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoją armię.
EXPERT - Zwiększa o 30% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoją armię.

PATHFINDING - ZNAJDOWANIE DROGI

PODSTAWOWY - Zmniejsza o 25% stratę punktów ruchu przy poruszaniu się po ciężkim terenie.
ZAAWANSOWANY - Zmniejsza o 50% stratę punktów ruchu przy poruszaniu się po ciężkim terenie.
EXPERT - Zmniejsza o 75% stratę punktów ruchu przy poruszaniu się po ciężkim terenie.

RESISTANCE - ODPORNOŚĆ

PODSTAWOWY - Zwiększa o 5% odporność magiczną twoich jednostek.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 10% odporność magiczną twoich jednostek.
EXPERT - Zwiększa o 20% odpornośc magiczną twoich jednostek.

SCHOLAR - NAUKA CZARÓW

PODSTAWOWY - Pozwala na wymianę czarów poniżej poziomu 3 pomiędzy herosami.
ZAAWANSOWANY - Pozwala na wymianę czarów poniżej 4 poziomu pomiędzy herosami.
EXPERT - Pozwala na wymianę czarów poniżej 5 poziomu pomiędzy herosami.

SCOUTING - ODKRYWANIE

PODSTAWOWY - Zwiększa o 1 hex pole widzenia herosa.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 2 hexy pole widzenia herosa.
EXPERT - Zwiększa o 3 hexy pole widzenia herosa.

SORCERY - TALENT MAGICZNY

PODSTAWOWY - Zwiększa o 5% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoje czary.
ZAAWANSOWANY - Zwiększa o 10% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoje czary.
EXPERT - Zwiększa o 15% rany zadane jednostkom przeciwnika przez twoje czary.

TACTICS - TAKTYKA

PODSTAWOWY - Pozwala herosowi na rozmieszczenie armii przed walką w promieniu 3 hexów od herosa.
ZAAWANSOWANY - Pozwala herosowi na rozmieszczenie armii przed walką w promieniu 5 hexów od herosa.
EXPERT - Pozwala herosowi na rozmieszczenie armii przed walką w promieniu 7 hexów od herosa.

WATER MAGIC - MAGIA WODY

PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Wody ze zmniejszonym kosztem. Koszt jest zmniejszony o ilość punktów many odpowiadającą poziomowi czaru.
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów Magii Wody z zaawansowanym efektem. Patrz dział Magia - Czary Wody.
EXPERT - Pozwala na rzucanie czarów Magii Wody z efektem eksperta. Patrz dział Magia - Czary Wody.

WISDOM - MĄDROŚĆ

PODSTAWOWY - Pozwala na rzucanie czarów poziomu 3.
ZAAWANSOWANY - Pozwala na rzucanie czarów poziomu 4.
EXPERT - Pozwala na rzucanie wszystkich czarów.