Prawdopodobieństwo uczenia się zdolności podstawowych przez poszczególnych herosów

Klasa herosa Poziom Atak Obrona Moc Wiedza
Alchemist 2-9 30% 30% 20% 20%
Alchemist 10+ 30% 30% 20% 20%
Barbarian 2-9 55% 35% 5% 5%
Barbarian 10+ 30% 30% 20% 20%
Battle Mage 2-9 30% 20% 25% 25%
Battle Mage 10+ 25% 25% 25% 25%
Beastmaster 2-9 30% 60% 5% 5%
Beastmaster 10+ 30% 30% 20% 20%
Cleric 2-9 20% 15% 30% 35%
Cleric 10+ 20% 20% 30% 30%
Death Knight 2-9 30% 25% 20% 25%
Death Knight 10+ 25% 25% 25% 25%
Demoniac 2-9 30% 30% 20% 20%
Demoniac 10+ 20% 20% 30% 30%
Druid 2-9 10% 20% 35% 35%
Druid 10+ 20% 20% 30% 30%
Elementalist 2-9 10% 10% 50% 30%
Elementalist 10+ 20% 20% 30% 30%
Heretic 2-9 20% 10% 35% 35%
Heretic 10+ 25% 25% 25% 25%
Knight 2-9 40% 40% 10% 10%
Knight 10+ 30% 30% 20% 20%
Necromancer 2-9 15% 15% 35% 35%
Necromancer 10+ 25% 25% 25% 25%
Overlord 2-9 40% 35% 15% 10%
Overlord 10+ 30% 30% 20% 20%
Planeswalker 2-9 50% 30% 10% 10%
Planeswalker 10+ 30% 30% 20% 20%
Ranger 2-9 35% 45% 10% 10%
Ranger 10+ 30% 30% 20% 20%
Warlock 2-9 10% 10% 50% 30%
Warlock 10+ 20% 20% 30% 30%
Witch 2-9 5% 15% 40% 40%
Witch 10+ 20% 20% 30% 30%
Wizard 2-9 10% 10% 40% 40%
Wizard 10+ 30% 30% 20% 20%

Prawdopodobieństwo nauczenia się zdolności dodatkowych przez poszczególne klasy herosów:

Zdolność

Cleric

Warlock

Witch

Heretic

Necro

Druid

B. Mage

Wizard

Elemental.
Air Magic

4

2

2

3

3

2

3

6

6
Archery

3

2

3

4

2

5

4

2

2
Armorer

3

1

4

4

2

3

4

1

1
Artillery

2

1

1

4

3

1

4

1

1
Ballistics

4

6

8

6

5

4

6

4

4
Diplomacy

7

4

2

3

4

4

3

4

4
Eagle Eye

6

8

10

4

7

7

5

8

8
Earth Magic

3

5

3

4

8

4

3

3

6
Estates

3

5

1

2

3

3

1

5

3
Fire Magic

2

3

3

5

2

1

3

2

6
First Aid

10

6

8

5

0

7

4

7

4
Intelligence

6

8

7

6

6

7

5

10

8
Leadership

2

3

1

2

0

2

4

4

3
Learning

4

4

4

4

4

4

4

4

4
Logistics

4

2

3

3

4

5

9

2

2
Luck

5

2

4

2

1

9

2

4

2
Mysticism

4

8

8

10

6

6

4

8

8
Navigation

5

4

6

2

5

2

0

1

4
Necromancy

0

0

0

0

10

0

0

0

0
Offense

4

1

2

4

3

1

8

1

1
Pathfinding

2

2

2

4

6

5

4

2

2
Resistance

2

0

0

3

1

1

4

0

0
Scholar

6

8

7

5

6

8

4

9

8
Scouting

3

2

2

3

2

2

4

2

2
Sorcery

5

10

8

6

6

6

6

8

8
Tactics

2

1

1

4

2

1

5

1

1
Water Magic

4

2

3

2

3

4

3

3

6
Wisdom

7

10

8

8

8

8

6

10

8

 

Zdolność

Knight

Overlord

Beast

Demon

Death 

Ranger

Barbarian

Alchem.

Planes.
Air Magic

3

1

1

2

2

1

3

4

2
Archery

5

6

7

6

5

8

7

5

8
Armorer

5

6

10

7

5

8

6

8

5
Artillery

5

8

8

5

5

6

8

4

8
Ballistics

8

7

7

7

7

4

8

6

8
Diplomacy

4

3

1

4

2

4

1

3

2
Eagle Eye

2

2

1

3

4

2

2

3

2
Earth Magic

2

3

3

3

4

3

3

3

3
Estates

6

4

1

3

0

2

2

4

3
Fire Magic

1

2

0

4

1

0

2

1

3
First Aid

2

1

6

2

0

3

1

2

1
Intelligence

1

1

1

2

5

2

1

4

1
Leadership

10

8

5

3

0

6

5

3

3
Learning

4

4

4

4

4

4

4

10

8
Logistics

5

8

8

10

5

5

7

6

8
Luck

3

1

2

2

1

6

3

2

2
Mysticism

2

3

2

2

4

3

3

4

3
Navigation

8

4

8

4

8

3

2

3

5
Necromancy

0

0

0

0

10

0

0

0

0
Offense

7

8

5

8

7

5

10

6

9
Pathfinding

4

5

8

4

4

7

8

4

6
Resistance

5

6

5

6

5

9

6

5

2
Scholar

1

1

1

2

2

1

1

3

1
Scouting

4

5

7

5

4

7

8

4

6
Sorcery

1

2

1

3

4

2

1

3

1
Tactics

7

10

6

6

5

5

8

4

8
Water Magic

4

0

2

1

3

3

0

2

2
Wisdom

3

3

2

4

6

3

2

6

2

Szanse na pojawienie się czarów w gildach poszczególnych miast: 

% szans na pojawienie się czaru w Gildii

 Castle

Rampart

Tower

 Inferno

Necropolis

Dungeon

Stronghold

Fortress

Conflux

Czary przygody

Summon Boat

3

5

5

5

3

5

5

3

3

Scuttle Boat

6

4

4

4

4

4

4

4

4

Visions

2

2

2

4

2

2

2

2

2

View Earth

3

3

3

3

3

3

3

3

3

Disguise

2

2

2

4

2

2

2

0

2

View Air

3

3

3

3

3

3

3

3

3

Fly

0

16

16

16

16

12

0

0

13

Water Walk

10

10

10

10

10

10

0

0

10

Dimension Door

0

20

14

16

16

16

0

0

13

Town Portal

10

10

10

10

10

10

0

0

10

Czary bitewne

Quicksand

4

4

6

4

4

4

6

6

4

Land Mine

8

8

8

6

8

12

8

2

4

Force Field

4

4

8

2

8

8

4

4

8

Fire Wall

4

4

4

12

4

4

4

4

8

Earthquake

4

8

4

6

4

4

4

50

4

Magic Arrow

30

30

30

30

30

30

30

30

30

Ice Bolt

50

50

6

0

6

6

4

50

25

Lightning Bolt

4

4

50

20

6

50

50

4

25

Implosion

0

16

14

16

20

12

0

0

13

Chain Lightning

10

10

10

10

10

10

0

0

10

Frost Ring

16

16

16

0

12

12

12

4

12

Fireball

8

8

8

50

12

16

12

2

12

Inferno

5

5

5

10

5

5

0

0

10

Meteor Shower

10

10

10

10

10

10

0

0

10

Death Ripple

0

0

0

0

50

0

0

0

0

Destroy Undead

12

8

8

2

0

4

4

2

4

Armageddon

0

0

0

5

5

10

0

0

0

Shield

10

3

5

3

10

5

5

5

5

Air Shield

4

8

8

2

4

4

8

4

4

Fire Shield

5

5

5

5

5

5

0

0

5

Prot from Air

2

2

2

4

2

2

2

2

2

Prot from Fire

3

3

3

3

3

3

3

3

3

Prot from Water

3

3

3

3

3

3

3

3

3

Prot from Earth

4

4

4

2

4

4

4

0

4

Anti-Magic

12

8

8

4

8

8

12

10

12

Dispel

10

10

10

10

10

10

10

10

10

Magic Mirror

0

16

14

0

0

12

0

0

13

Cure

10

10

5

5

0

5

5

10

5

Resurrection

10

10

10

10

10

10

0

0

5

Animate Dead

0

0

0

0

16

0

0

0

0

Sacrifice

0

0

0

20

16

12

0

0

0

Bless

10

5

5

0

0

3

3

5

5

Curse

0

0

3

5

10

5

0

0

0

Bloodlust

0

0

0

10

5

5

10

5

5

Precision

6

6

4

8

2

6

4

4

2

Weakness

2

2

2

8

4

4

4

4

4

Stone Skin

5

5

10

5

10

5

10

5

5

Disrupting Ray

6

4

6

12

4

6

6

6

8

Prayer

10

5

5

0

0

0

0

0

5

Mirth

4

4

4

2

4

4

12

2

4

Sorrow

5

5

5

5

5

5

0

0

5

Fortune

4

6

4

4

2

2

4

4

2

Misfortune

4

4

4

6

8

4

4

2

4

Haste

5

10

5

5

5

10

5

10

10

Slow

5

10

10

10

5

5

5

5

10

Slayer

5

5

5

5

5

5

0

0

5

Frenzy

5

5

5

5

5

5

0

0

5

Titan's Bolt

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Counterstrike

5

10

5

5

5

5

0

0

5

Berserk

5

5

5

5

10

5

0

0

5

Hypnotize

4

4

8

6

0

8

4

4

12

Forgetfulness

8

8

4

4

4

4

4

4

8

Blind

4

6

2

12

4

4

4

6

8

Teleport

8

8

8

8

8

8

8

10

8

Remove Obstacle

4

4

6

4

4

4

4

4

4

Clone

5

5

10

5

5

5

0

0

10

Fire Elemental

0

0

0

16

0

12

0

0

12

Earth Elemental

0

16

14

16

16

12

0

0

12

Water Elemental

0

16

14

0

0

12

0

0

12

Air Elemental

0

0

14

0

16

0

0

0

12


Wartość poszczególnych czarów dla komputera w zależności od rozwinięcia przez niego danej szkoły magii: 

Wartość dla komputera

Podst.

Zaaw.

Ekspert

Czary przygody

Summon Boat

10

20

20

Scuttle Boat

1

1

1

Visions

1

1

1

View Earth

1

1

1

Disguise

1

1

1

View Air

1

1

1

Fly

30

40

50

Water Walk

15

20

25

Dimension Door

30

40

50

Town Portal

5

70

70

Czary bitewne

Quicksand

1

1

1

Land Mine

1

1

1

Force Field

1

1

1

Fire Wall

1

1

1

Earthquake

1

1

1

Magic Arrow

10

10

10

Ice Bolt

20

20

20

Lightning Bolt

25

25

25

Implosion

75

75

75

Chain Lightning

75

75

75

Frost Ring

12

12

12

Fireball

15

15

15

Inferno

20

20

20

Meteor Shower

37

37

37

Death Ripple

20

20

20

Destroy Undead

40

40

40

Armageddon

100

100

100

Shield

10

20

20

Air Shield

20

50

50

Fire Shield

10

12

15

Prot from Air

2

4

4

Prot from Fire

2

4

4

Prot from Water

2

4

4

Prot from Earth

2

4

4

Anti-Magic

10

15

20

Dispel

3

3

3

Magic Mirror

12

18

24

Cure

4

4

4

Resurrection

50

60

120

Animate Dead

60

60

120

Sacrifice

1

1

1

Bless

10

11

11

Curse

10

11

11

Bloodlust

7

15

15

Precision

7

15

15

Weakness

7

15

15

Stone Skin

7

15

15

Disrupting Ray

7

15

15

Prayer

8

16

16

Mirth

1

2

2

Sorrow

1

2

2

Fortune

1

2

2

Misfortune

1

2

2

Haste

5

10

10

Slow

5

15

15

Slayer

1

1

1

Frenzy

10

20

30

Titan's Bolt

75

75

75

Counterstrike

20

30

30

Berserk

60

60

60

Hypnotize

25

50

100

Forgetfulness

1

1

1

Blind

50

50

50

Teleport

20

20

20

Remove Obstacle

1

1

1

Clone

20

40

50

Fire Elemental

50

100

150

Earth Elemental

50

100

150

Water Elemental

50

100

150

Air Elemental

50

100

150


Szczegółowy opis gry komputera na poszczególnych poziomach trudności:

EASY

NORMAL

HARD

EXPERT

IMPOSSIBLE


Różnice w początkowych zasobach oraz charakterystyka rozwoju komputerowych graczy na różnych poziomach trudnośći:

Stopień trudności Ilość złota na starcie Produkcja złota Startowa ilość drewna i kamieni Produkcja drewna i kamieni Startowe ilości pozostałych surowców Produkcja armii
Easy 5000 75% 5 100% 2 100%
Normal 7500 100% 10 100% 4 100%
Hard 10000 100% 15 100% 7 100%
Expert 10000 125% 15 139% 7 114%
Impossible 10000 150% 15 153% 7 128%

Zużycie punktów ruchu przy poruszaniu się po poszczególnych terenach w zależności od rozwinięcia zdolności Pathfinding:

Typ Terenu Brak Podst Zaaw Exp
Dirt 100% 100% 100% 100%
Grass 100% 100% 100% 100%
Lava 100% 100% 100% 100%
Subterranean 100% 100% 100% 100%
Cobblestone Road 50% 50% 50% 50%
Gravel Road 65% 65% 65% 65%
Dirt Road 75% 75% 75% 75%
Rough 125% 100% 100% 100%
Sand (Desert) 150% 125% 100% 100%
Snow 150% 125% 100% 100%
Swamp 175% 150% 125% 100%

Ilość punktów ruchu jakie posiada heros w zależności od najwolniejszej jednostki w jego armii:

Prędkość najwolniejszej jednostki Punkty ruchu herosa
Super Wolny - Extra Wolny (3 - 4) 15 punktów
Wolny (5) 16 punktów
Chyży - Extra Chyży (6 - 7) 17 punktów
Bardzo Chyży (8) 18 punktów
Ultra Chyży - Super Chyży (9 - 10) 19 punktów
Prędki - Super Szybki (11 - 18) 20 punktów

Oto jak identyfikować oszacowaną ilość jednostek w grupie potworów znajdujących się na mapie:

Few 1 - 4
Several 5 - 9
Pack 10 - 19
Lots 20 - 49
Horde 50 - 99
Throng 100 - 249
Swarm 250 - 499
Zounds 500 - 999
Legion 1000 i więcej

Skróty klawiaturowe:

Mapa przygód
H - Wybiera następnego herosa
M - Rusza wybranego herosa, jeśli jest ustalona jego droga
K - Statystyki Królestwa
C - Rzucanie czaru
Z - Usypia herosa
W - Budzi herosa
Q - Dziennik
E - Koniec tury
A - Opcje Przygody

V - Pokaż Świat
    P - Mapa Grala
    D - Szukanie Grala
    I - Wyświetla informację o scenariuszu
O - Opcje Systemowe
    M - Menu Główne
    L - Załaduj grę
    R - Restartuj scenariusz
    S - Zachowaj grę
    Q - Wyjście na pulpit
    Esc - Powrót do gry
Strzałki kiwrunkowe - Poruszanie herosa
Ctrl + Strzałki kierunkowe - Przewijanie Mapy
Enter - Pokazuje ekran herosa lub miasta
Tab - Wysłanie wiadomości (multi-player) lub wpisywanie cheatów
Esc - Wyjście ze scenariusza

Walka
A - Automatyczna walka (komputer Tobą steruje)
D - Obrona
W - Czekanie

C - Rzucanie czaru
R - Odwrót
S - Poddanie się
O - Opcje walki
T - Pokazuje info armii
F5 - Zmienia sposób wyświetlania info jednostki w czasie walki
F6 - Włącza i wyłącza siatkę
F7 - Włącza i wyłącza cień kursora
F8 - Włącza i wyłącza cień ruchu
Strzałki w górę i w dół - Przewijanie wiadomości
Spacja - Obrona lub wybieranie następnej jednostki w fazie Taktyk
S - Rozpoczęcie walki (w czasie fazy Taktyk)

Miato
Strzałka w górę - Poprzednie miasto
Strzałka w dół - Następne miasto
Spacja - zamienia garnizonowego herosa z odwiedzającym

Księga Magii
Strzałka w prawo / lewo - przewracanie stron księgi
Strzałka w górę / dół - przemieszczanie się pomiędzy zakładkami
A - Wyświetla czary przygody
C - Wyświetla czary bitewne

Okno opisu armii
U - Upgrade armii
D - Zdymisjonowanie armii

Generalne
F1 - Pomoc
F4 - Okno / Pełny ekran
Esc - Anuluj, Nie lub Wyjście
Return - OK, Zaakceptuj, Tak